Historia WBMiI

Początki Wydziału Budowy Maszyn i Informatyki sięgają 1969 roku. Powołaniu Filii Politechniki Łódzkiej w Bielsku-Białej towarzyszyło utworzenie dwóch oddziałów Wydziałów Politechniki Łódzkiej: Mechanicznego i Włókienniczego. Pierwszy rok akademicki rozpoczął się w dniu l października 1969 roku. Studia podjęło 60 studentów na studiach dziennych i 70 studentów na studiach wieczorowych.

Organizacyjnie studia dzienne i wieczorowe w Bielsku-Białej podporządkowano prodziekanowi ds. Studenckich doc. dr hab. inż. Janowi Wajandowi, zaś opiekunem pierwszego roku został dr inż. Marek Trombski. Zajęcia dydaktyczne odbywały się w części pomieszczeń Liceum im. M. Kopernika w Bielsku-Białej (rys. 1), w Technikum Mechaniczno-Elektrycznym, w Technikum Włókienniczym oraz w pomieszczeniach Fabryki Maszyn Włókienniczych BEFAMA. Zajęcia prowadzili nauczyciele akademiccy przede wszystkim z obu Wydziałów Politechniki Łódzkiej, tzn. Mechanicznego i Włókienniczego.

1_wbmii.webp

Rysunek 1. Liceum im. M. Kopernika w Bielsku-Białej

Na kierunku Mechanika powołano następujące specjalności:

  • Technologia Budowy Maszyn,
  • Maszyny i Urządzenia Energetyczne - Silniki Spalinowe,
  • Maszyny i Urządzenia Włókiennicze.

Specjalność Samochody i Ciągniki utworzono dopiero po podjęciu decyzji o budowie Fabryki Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej. Wszystkie specjalności były ściśle związane z potrzebami miejscowego przemysłu.

Nowy kierownik Filii, dr inż. Przemysław Wasilewski z Wydziału Mechanicznego, który przejął tę funkcję od września 1970 roku, podjął energiczne kroki w celu umocnienia pozycji i rozwoju Filii w Bielsku-Białej. Działalność ta związana była ze sprowadzeniem na stałe kadry nauczycieli akademickich, z pozyskaniem nowych pomieszczeń na audytoria, laboratoria i kreślarnie, a także z zapewnieniem możliwości zakwaterowania studentów na terenie miasta. Jednocześnie zaczęły powstawać nowe pracownie i laboratoria, najbardziej potrzebne i najbardziej kosztowne składniki wyższej uczelni technicznej.

Rysunek 2. Profesor Jan Wajand wraz z pracownikami ITS

Rysunek 2. Profesor Jan Wajand wraz z pracownikami ITS

Krąg nauczycieli akademickich, którzy zaczęli prowadzić zajęcia w związku z uruchomieniem dalszych lat studiów, rozszerzał się. Obejmował on kilkunastu pracowników Politechniki Łódzkiej, a jednocześnie grono nauczycieli akademickich powiększyło się o stałych mieszkańców Bielska-Białej, byli to: mgr inż. Jan Wencelis, mgr inż. Stanisław Sikorski, mgr inż. Józef Wojtyła, mgr inż. Krzysztof Bogusławski, mgr inż. Kazimierz Maczyński, mgr inż. Marek Pacut, mgr inż. Andrzej Strzelczyk.

Niewątpliwym sukcesem doc. dr inż. Przemysława Wasilewskiego, już Prorektora Politechniki Łódzkiej, było wprowadzenie od października 1973 roku nowej struktury organizacyjnej Filii. W oparciu o istniejące pracownie i nieformalne zespoły, powstały dwa instytuty, a mianowicie Instytut Technologiczno-Samochodowy (dyrektor prof. dr hab. inż. Jan Wajand – rys. 2), oraz Instytut Mechaniczno-Konstrukcyjny (dyrektor doc. dr hab. inż. Marek Trombski). Również w roku 1973 zamieniono studia dzienne inżynierskie na studia magisterskie. Jednocześnie, dla absolwentów - inżynierów, uruchomiono studia magisterskie uzupełniające.

W roku 1973 opuścili Oddział Wydziału Mechanicznego pierwsi absolwenci Uczelni, z tytułem inżyniera mechanika. W tym samym czasie do Bielska-Białej przenieśli się na stałe prof. dr hab. inż. Jan Wajand wraz z zespołem (m.in.: dr inż. Maciejem Sobieszczańskim, dr inż. Tadeuszem Wojciechowskim).

Osiągnięcia Oddziału Wydziału Mechanicznego w zakresie kształcenia studentów, rozwoju kadry naukowej oraz prac naukowo-badawczych, stały się podstawą podjęcia w roku 1981 decyzji przez Ministra Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki o utworzeniu Wydziału Mechanicznego w Filii Politechniki Łódzkiej w Bielsku-Białej, który w roku 1982 został przemianowany na Wydział Budowy Maszyn Politechniki Łódzkiej. Nazwę Wydziału zmieniono w celu odróżnienia go od Wydziału Mechanicznego w macierzystej Uczelni. Wydział prowadził wówczas studia magisterskie i inżynierskie w systemie dziennym i wieczorowym na kierunku mechanika i Budowa Maszyn. Zatrudniał około osiemdziesięciu pracowników naukowo-dydaktycznych.

3_wbmii.webp

Rysunek 3. Inauguracja Roku Akademickiego 1986/1987

Dorobek naukowy, badawczy, dydaktyczny i publikacyjny, oraz liczba profesorów i docentów zatrudnionych na pełnych etatach pozwoliły władzom Wydziału wystąpić do Ministerstwa Szkolnictwa Wyższego i Nauki o przyznanie Wydziałowi Budowy Maszyn Politechniki Łódzkiej praw doktoryzowania. W roku 1989 Wydział uzyskał takie prawa w dyscyplinie Budowa i Eksploatacja Maszyn. Dziesięć lat później zdobył pełne prawa akademickie, a więc możliwość nadawania stopnia doktora habilitowanego i występowania z wnioskiem o nadawanie tytułu naukowego profesora.

W 1988 roku powołano Studium Podyplomowe z zakresu Organizacji i Zarządzania Przemysłem, którego kierownikiem został prof. dr hab. inż. Jan Szadkowski. W ramach Oddziału Wydziału Elektrycznego Politechniki Łódzkiej, i przy współudziale pracowników tego Wydziału zorganizowano i uruchomiono I rok studiów na kierunku Elektrotechnika. W tym czasie uruchomiono również kierunek studiów Organizacja i Zarządzanie Przemysłem.

Rok akademicki 1990/91 rozpoczęto w nowych budynkach położonych przy ulicy Willowej 2, które otrzymano po rozformowanym Bielskim Batalionie Piechoty (rys. 4). Umożliwiło to zwrócenie Liceum Ogólnokształcącemu im. M. Kopernika części pomieszczeń przy ulicy Findera zajmowanych dotąd przez Filię. Wielką radość, jaką sprawiło przekazanie koszar wojskowych, przyćmił stan obiektu. Konieczne były remonty, ocieplenia i adaptacje dostosowujące budynki do zadań dydaktycznych.

4_wbmii.webp

Rysunek 4. Przejęte budynki po rozformowanym Bielskim Batalionie Piechoty

Na przełomie lat 1991/92 wprowadzono nową strukturę organizacyjną wydziału. W miejsce dotychczas działających instytutów powołano kilkanaście katedr kierowanych przez samodzielnych pracowników naukowych. W roku 2000 przeprowadzono kolejną zmianę struktury organizacyjnej, w wyniku, której powstało 6 silniejszych kadrowo katedr o większych możliwościach badawczo-dydaktycznych.

Z Wydziału Budowy Maszyn wyłączone zostały katedry kształcące w głównej mierze na kierunku Organizacja i Zarządzanie Przemysłem i włączono je w Łódzki Wydział Organizacji i Zarządzania.

W roku 1998 uruchomiono kształcenie na kierunku Informatyka. Początkowo studenci byli przyjmowani na Wydział Fizyki Technicznej, Informatyki i Matematyki Stosowanej Politechniki Łódzkiej. Pierwszą rekrutację na kierunek Informatyka na Wydziale Budowy Maszyn przeprowadzono w roku akademickim 2000/01.

5_wbmii.webp

Rysunek 5. Pracownia komputerowa Akademickiego Centrum Informatyki

W 2001 roku zmieniono nazwę Wydziału na Wydział Budowy Maszyn i Informatyki. W roku 2001 w wyniku powstania samodzielnej uczelni - Akademii Techniczno-Humanistycznej, Wydział Budowy Maszyn i Informatyki stał się jednym z czterech Wydziałów ATH. W roku 2002 na Wydziale uruchomiono studia na kierunku Automatyka i Robotyka, rozpoczynając równocześnie likwidację kierunku Elektrotechnika. W roku 2003 powrócił na Wydział kierunek Zarządzanie i Inżynieria Produkcji wraz z Katedrą Inżynierii Produkcji. W roku 2011 Wydział uzyskał prawa do doktoryzowania w dyscyplinie Inżynieria Produkcji.

Od roku 2000 Wydział prowadzi studia doktoranckie w dyscyplinie Budowa i Eksploatacja Maszyn, a od roku 2013 również w dyscyplinie Inżynieria Produkcji. Wydział jako jedyny w Akademii ma również możliwość wszczynania postępowania o nadanie tytułu i godności doktora honoris causa ATH.

Dziekanami Wydziału byli prof. dr hab. inż. Marek Trombski, prof. dr hab. inż. Jan Wajand, prof. dr hab. inż. Maciej Sobieszczański, prof. dr hab. Kazimierz Nikodem, prof. dr hab. n.t. Iwona Adamiec-Wójcik, prof. dr hab. inż. Jacek Stadnicki, dr hab. inż. Jacek Nowakowski, prof. ATH.

Obecnie Dziekanem Wydziału jest dr hab. inż. Jacek Pezda, prof. ATH, Prodziekanami ds. Studenckich są: dr inż. Jacek Rysiński oraz dr inż. Dariusz Więcek. W tabeli 1 przedstawiono skład Kolegium Dziekańskiego od początku istnienia wydziału.

Tabela 1. Skład Kolegium Dziekańskiego od początku istnienia Wydziału

1969-1973

Kierownik Oddziału Wydziału Mechanicznego

doc. dr hab. inż. Jan Wajand

1973-1981

Prodziekan Wydziału Mechanicznego ds. Filii

doc. dr hab. inż. Marek Trombski

1981-1987

Dziekan
Prodziekani

doc. dr hab. inż. Marek Trombski
doc. dr hab. inż. Kazimierz Maczyński
doc. dr hab. inż. Jan Szadkowski

1987-1990

Dziekan
Prodziekani

prof. dr hab. inż. Jan Wajand
doc. dr hab. inż. Tadeusz Wojciechowski
doc. dr inż. Tadeusz Berowski

1990-1993

Dziekan
Prodziekani

prof. dr hab. inż. Jan Wajand
dr hab. Maciej Hajduga prof. PŁ
doc. dr inż. Andrzej Kowalski
dr inż. Janina Alaszewicz

1993-1996

Dziekan
Prodziekani

dr hab. inż. Maciej Sobieszczański prof. PŁ
dr hab. Kazimierz Nikodem prof. PŁ
dr inż. Ludwik Majewski
dr inż. Janina Alaszewicz

1996-1999

Dziekan
Prodziekani

dr hab. inż. Maciej Sobieszczański prof. PŁ
dr hab. Kazimierz Nikodem prof. PŁ
dr inż. Ludwik Majewski
dr inż. Aleksander Patyk

1999-2001

Dziekan
Prodziekani

prof. dr hab. Kazimierz Nikodem
dr hab. inż. Jacek Stadnicki prof. PŁ
dr inż. Jan Dzida
dr inż. Aleksander Patyk

2002-2005

Dziekan
Prodziekani

prof. dr hab. Kazimierz Nikodem
dr hab. inż. Jacek Stadnicki prof. ATH
dr hab. inż. Andrzej Sucheta prof. ATH
dr inż. Jan Dzida

2005-2008

Dziekan
Prodziekani

dr hab. Iwona Adamiec-Wójcik prof. ATH
dr hab. inż. Jacek Kłosiński prof. ATH
dr inż. Jacek Nowakowski
dr inż. Dorota Pawlus

2008-2012

 

Dziekan
Prodziekani

prof. dr hab. inż. Jacek Stadnicki
dr hab. inż. Zdzisław Stelmasiak prof. ATH
dr hab. inż. Andrzej Sucheta prof. ATH
dr inż. Dorota Więcek

2012-2016

Dziekan
Prodziekani

prof. dr hab. inż. Jacek Stadnicki
prof. dr hab. inż. Zdzisław Stelmasiak
dr hab. inż. Andrzej Sucheta prof. ATH
dr inż. Dorota Więcek

2016-2020

Dziekan
Prodziekani

dr hab. inż. Jacek Nowakowski prof. ATH
prof. dr hab. inż. Jacek Stadnicki
dr  inż. Jacek Rysiński
dr inż. Dariusz Więcek

2020-

Dziekan
Prodziekani

dr hab. inż. JacekPezda prof. ATH
dr  inż. Jacek Rysiński
dr inż. Dariusz Więcek

6_wbmii.webp

Rysunek 6. Uniwersytet Bielsko-Bialski dzisiaj

Po spełnieniu warunków formalnych oraz złożeniu odpowiednich dokumentów, 22 sierpnia 2023 roku w Dzienniku Ustaw (Dz. U. z 2023 r. poz. 1672) opublikowano ustawę zawierającą zapis o zmianie z dniem 1 września 2023 r. nazwy Naszej Akademii na Uniwersytet Bielsko-Bialski.

Aktualnie WBMiI jest jednym z pięciu wydziałów tworzących Uniwersytet Bielsko-Bialski. Wydział ma pełne prawa akademickie wynikające z uprawnień do nadawania stopni naukowych doktora i doktora habilitowanego w dyscyplinie Inżynieria Mechaniczna. Tworzy go sześć jednostek wydziałowych:

  • Katedra Matematyki, Kierownik: dr Mirosław Adamek,
  • Katedra Informatyki i Automatyki, Kierownik: prof. dr hab. Vasyl Matrseniuk,
  • Katedra Podstaw Budowy Maszyn, Kierownik: dr inż. Jacek Rysiński,
  • Katedra Silników Spalinowych i Pojazdów, Kierownik: dr hab. inż. Jacek Nowakowski prof. UBB,
  • Katedra Technologii Maszyn i Automatyzacji oraz Laboratorium Metrologii, Kierownik: dr hab. inż. Jacek Pezda prof. UBB,
  • Katedra Inżynierii Produkcji, Kierownik: dr hab. inż. Dariusz Plinta prof. UBB.

Na wydziale prowadzone są studia na kierunkach:

  • mechanika i budowa maszyn,
  • eksploatacja pojazdów,
  • zarządzanie i inżynieria produkcji,
  • automatyka i robotyka,
  • informatyka,
  • Industrial Engineering (od r.ak. 2024/2025 - po uzyskaniu zgody Senatu UBB),

na trzech poziomach studiowania: inżynierskim, magisterskim i doktoranckim (Interdyscyplinarna Szkoła Doktorska).

Studia na Wydziale Budowy Maszyn i Informatyki nie należą do łatwych, ale przygotowują absolwentów poszukiwanych na rynku pracy. Studenci w ramach zajęć mogą korzystać z kursów zawodowych potwierdzanych certyfikatami, co dodatkowo zwiększa szanse na otrzymanie ciekawej pracy. Własne zainteresowania studenci mogą pogłębiać i rozwijać uczestnicząc w zajęciach kół naukowych. Realizując prace dyplomowe studenci mogą aktywnie uczestniczyć w badaniach naukowych prowadzonych na Wydziale oraz w pracach badawczych dla przemysłu.

Nieodzownym elementem życia akademickiego są kontakty naukowe oraz współpraca naukowo-badawcza z ośrodkami w kraju i za granicą. Wydział zawarł umowy bilateralne z uczelniami partnerskimi. Poza programem Erasmus/Socrates, dzięki któremu studenci i nauczyciele akademiccy aktywnie uczestniczą w procesie dydaktycznym innych uczelni, Wydział współpracuje z różnymi ośrodkami badawczymi m.in. Volkswagena oraz Grupy FCA.

Studenci mają możliwość odbycia staży przemysłowych i uczestniczenia w wykładach prowadzonych przez specjalistów z tych ośrodków. Najlepsze prace magisterskie i doktorskie mogą ubiegać się o prestiżową nagrodę ufundowaną przez Centro Ricerche Fiat.

To tylko niektóre możliwości, które stwarza nasz Wydział dla osób ambitnych, poszukujących gruntownej i szerokiej wiedzy, a jednocześnie myślących o zapewnieniu sobie odpowiedniej pozycji na rynku pracy.

Duży dorobek naukowy Wydziału oraz oferta dydaktyczna sprawiają, że na Wydziale warto studiować i warto z nami współpracować!

Czy wiesz że ...

inzynier2024.webp

©2022 WBMiI. Wszystkie prawa zastrzeżone.