Kierownik Katedry: dr hab. inż. Jacek Nowakowski prof. UBB
tel. (33) 827 92 44, w. 244
e-mail: jnowakow@ubb.edu.pl
Strona www: www.kssip.ubb.edu.pl
Główne kierunki działalności badawczo-dydaktycznej:
Zespół Silników Spalinowych
Prace naukowo-badawcze realizowane przez Zespół Silników Spalinowych obejmują tematykę z zakresu teorii, konstrukcji i badań silników spalinowych. Zespół zajmuje się również problemami szeroko pojętego sterowania silnikami spalinowymi.
Zespół Pojazdów
W Zespole Pojazdów Katedry Silników Spalinowych i Pojazdów od wielu lat wykonujemy badania dynamiki, stateczności i sterowności ruchu pojazdów. Badamy samochody osobowe, ciężarowe oraz specjalne (pożarnicze i lotniskowe). Badania testowe są przeprowadzone na torach badawczych w Polsce i Czechach. W celu zwiększenia zakresu możliwych do przeprowadzenia badań i obniżenia kosztów ich prowadzenia zostały zbudowane pojazdy w pomniejszonej skali. Wykorzystanie zasad podobieństwa pozwoliło na transponowanie wyników badań pojazdów w pomniejszonej skali (1:5) do pojazdów o wymiarach rzeczywistych. Przygotowywane są badania systemów sterowania hamulców pojazdu w pomniejszonej skali.
Badanie te pozwoliły na opracowanie autorskiego systemu ostrzegania o zagrożeniu przed przewróceniem pojazdu, w oparciu i parametry jego ruchu. Przewidywanie powstania zagrożenia zwiększa możliwość reakcji kierowcy na taki stan.
Równolegle w Zespole prowadzone są badania wpływu niesprawności w układzie jezdnym na kierowalność i stateczność ruchu pojazdów. Badania te dotyczyły nieprawidłowego ciśnienia powietrza w oponach, luzu na sworzniu wahacza, nieprawidłowych parametrów geometrii kół oraz niesprawności amortyzatorów.
Na stanowiskach badawczych Laboratorium Katedry przeprowadzono badania parametrów opon i ich sztywności opon na płaskiej powierzchni i symulującej kształt wybojów w warunkach optymalnych i symulujących niesprawności. Wyniki badań wykorzystano podczas testów pokonywania nierówności drogi.
Uwzględniając kierunki rozwoju w technice samochodowej, wykorzystujące napędy hybrydowe a docelowo elektryczne. Jednym z rozwiązań układu napędowego pojazdu, które obecnie budzi duże zainteresowanie konstruktorów jest umieszczenie silników napędowych w piastach kół pojazdów.
W Zespole przeprowadzono badania wpływu montażu silników elektrycznych w kołach pojazdu na komfort i dynamikę ruchu.
Najbliższym zadaniem zespołu są badania możliwości autonomizacji pojazdów w zakresie sterowności oraz reakcji pojazdu na zmienne warunki drogowe.
Zespół Termodynamiki
Działalność naukowo-badawcza zespołu termodynamiki koncentruje się na zagadnieniach modelowania komputerowego procesów wymiany ciepła w urządzeniach energetycznych ze szczególnym uwzględnieniem przewodzenia ciepła. Do modelowania numerycznego wykorzystuje się pakiet Ansys – Fluent, którym dysponuje KSSiP, zarówno do badań naukowych jak również do realizacji obliczeń wykorzystywanych przez studentów w ich pracach dyplomowych.
W zespole termodynamiki prowadzone są prace teoretyczne związane z komputerowym modelowaniu obiegów termodynamicznych silników spalinowych z uwzględnieniem zjawiska dysocjacji termicznej w spalinach.
Pracownicy zespołu termodynamiki podejmują również prace badawczo-usługowe na zlecenie zakładów przemysłowych związane z racjonalizacją użytkowania energii. W pracach tych wykorzystywane są termowizyjne metody diagnostyki z wykorzystaniem kamer termowizyjnych jakie są w posiadaniu KSSiP.
Zespól Mechaniki
Zespól Mechaniki kontynuuje działania samodzielnego Zakładu Mechaniki, funkcjonującego przez wiele lat w strukturach Wydziału Budowy Maszyn i Informatyki. W Zespole wykonywane są prace naukowe z zakresu dyscypliny „Inżynieria mechaniczna”. Dotyczą one przede wszystkim modelowania zjawisk tarcia w zagadnieniach analizy dynamiki maszyn, analizy i badań eksperymentalnych dynamiki samochodów (w tym także samochodów ciężarowych holujących przyczepy), dynamiki układów kierowniczych samochodów (w tym również przyszłych samochodów autonomicznych), modelowania i badań eksperymentalnych zagadnień dynamiki przekładni pasowych z uwzględnieniem zaawansowanych modeli tarcia, modelowania zagadnień statyki i dynamiki manipulatorów robotów kardiochirurgicznych z uwzględnieniem metod optymalizacji. W Zespole realizowane są rozprawy doktorskie z zakresu dynamiki samochodów. Ważnym obszarem aktywności pracowników Zespołu są prace świadczone na rzecz przemysłu.
Oferta współpracy:
Zgodna z głównymi kierunkami działalności badawczo – dydaktycznej.
Opis bazy laboratoryjnej i zdjęcia laboratoriów
Stanowisko badawcze silnika ZI 1.1 MPI zasilanego dwupaliwowo (benzyna-alkohol)
Stanowisko do badań układów zasilania silników ZS i wyznaczania przebiegów wtrysku
Hamownia podwoziowa
Mobilne laboratorium do badań drogowych samochodów
Mobilne laboratorium do badań drogowych samochodów
Badania z wykorzystaniem modelu pojazdu w skali
Ocena i badania stateczności poprzecznej pojazdów z wykorzystaniem modeli fizycznych z zachowaniem podobieństwa parametrów bezwymiarowych obiektów badań. Badania są prowadzone zgodnie z normami ISO dla rzeczywistych pojazdów
w odpowiedniej dla modelu skali,
Pomiary charakterystyk układów zawieszeń i hamulców oraz pomiary charakterystyk układu kierowniczego i zawieszeń
Pomiary charakterystyk mechanizmów sprzęgła oraz pomiary charakterystyk amortyzatorów
Pomiary wyważenia i charakterystyk opon oraz Abarth 595
Pomiary charakterystyki układu klimatyzacji pojazdu oraz Trójkołowiec Moto Guzzi
Tablice dydaktyczne
Laboratorium termodynamiki
W laboratorium wykorzystywane są kamery termowizyjne. Oprogramowanie komputerowe do akwizycji i analizy danych pozwala na prowadzenie nowoczesnej diagnostyki termowizyjnej w dydaktyce i badaniach.
Dysponujemy stanowiskami dydaktycznymi do badania urządzeń energetycznych:
Wyznaczamy parametry powszechnie znane jak: wilgotność powietrza, ciepło właściwe, współczynnik przewodzenia ciepła, współczynnik przenikania ciepła.
Stanowisko do badania przekładni pasowych
Laboratorium komputerowe
©2022 WBMiI. Wszystkie prawa zastrzeżone.